Saturday, May 31, 2014

Contoh Penulisan Esei Ringkas - Menyiasat Alam dan Kehidupan (Tahun 5)

Semasa kami Tahun 5, kami telah mempelajari tiga unit utama di bawah tajuk menyiasat Alam dan Kehidupan. Tiga unit tersebut adalah mikroorganisma, kemandirian spesies dan rantaian dan siratan makanan.

Dalam unit mikroorganisma, kami telah diperkenalkan dengan maksud mikroorganisma iaitu hidupan seni atau sangat kecil (tidak dapat dilihat oleh mata kasar). Mikro bermaksud sangat halus atau kecil dan organisma pula adalah bermaksud hidupan. Sehubungan itu, kami juga telah mempelajari sedikit sebanyak mengenai 4 kategori mikroorganisma iaitu bakteria, virus, fungi/kulat dan protozoa.  Empat ciri - ciri am mikroorganisma tersebut adalah bernafas, bergerak, membesar dan membiak.  Selain itu, kami juga telah berbincang mengenai kebaikan dan keburukan mikroorganisma. Dari segi kebaikannya, beberapa penggunaan mikroorganisma dalam industri makanan seperti untuk membuat roti (yis), tapai dan industri pembuatan baja.  Dari segi keburukannya pula, terdapat mikroorganisma berbahaya seperti VIRUS H1N1 yang menyebabkan orang boleh maut, VIRUS AID, Protozoa Malaria dan sebagainya lagi, Melalui pengetahuan ini juga, kami menyedari terdapat beberapa penyakit berjangkit seperti selesema, campak, cacar, conjuctivitis dan beguk disebabkan oleh mikroorganisma.  Oleh itu juga, langkah pencegahan daripada merebaknya penyakit seperti ini adalah sangat penting kami seperti mencuci tangan sebelum makan, kuaratin jika penyakit terlalu teruk dan sentiasa menjaga kebersihan serta mengamalkan hidup yang sihat.



Dalam unit kedua dalam Tahun 5 pula, kami telah belajar mengenai kemandirian spesies iaitu melibatkan tumbuhan dan haiwan. Untuk topik tumbuhan kami menyedari bahawa terdapat 4 agen penyebaran yang utama iaitu air, angin, haiwan dan mekanisme letupan.  Setiap tumbuhan yang disebarkan oleh agen penyebaran tersebut mempunyai ciri - ciri khas yang tersendiri.  Antaranya adalah biji benih tumbuhan yang dipencarkan angin mempunyai ciri - ciri yang ringan dan bersayap, biji benih disebarkan air mempunyai kulit yang berlilin (elak air masuk) dan mempunyai ruangan udara, biji benih dipencarkan oleh mekanisme letupan pula seperti okra (kacang bendi) dan biji getah mempunyai buah yang mempunyai kulit yang boleh merekah apabila kering serta biji benih yang dipencarkan oleh tumbuhan pula akan terbahagi kepada dua iaitu boleh dimakan (nampak sedap dan menarik) dan tidak boleh dimakan (bercangkuk).  Bagi tujuan kemandirian spesies haiwan pula bagi topik dalam tahun 5 ini didedahkan bagaimana cara haiwan tersebut menjaga telur dan anaknya. Ada sesetengah haiwan akan menghasilkan telur yang banyak seperti katak dan penyu berserta penjagaan lain iaitu menghasilkan lendir bagi katak manakala menyembunyikan dalam pasir pula bagi penyu.  Keunikan haiwan lain seperti ikan meletak anak dalam mulut, kala jengking membawa anak di belakang, kanggaru membawa anaknya dalam kantung seperti labah - labah juga adalah bagi memastikan mereka terus hidup dan tidak pupus (tidak wujud lagi). Haiwan yang mampu menjaga spesiesnya akan pupus seperti dinasaur, burung dodo dan sebagainya lagi.



Seterusnya unit ketiga yang telah kami pelajari semasa Tahun 5 adalah mengenai rantaian makanan dan siratan makanan.  Rantaian makanan adalah merupakan perhubungan satu rantai (sehala) sahaja. Terdapat beberapa istilah yang penting untuk diketahui dalam topik ini, antaranya adalah pengeluar dan pengguna.  Pengeluar adalah merupakan organisma yang menghasilkan makanan sendiri.  Contohnya adalah tumbuhan seperti padi dan rumput. Mereka menghasilkan makanan sendiri melalui proses fotosintesis.  Pengguna pula adalah pihak atau organisma yang memakan organisma untuk terus hidup.  Selalunya selain daripada pengguna adalah pengeluar iaitu seperti belalang, ayam, cacing, harimau dan sebagainya lagi. Kita manusia juga adalah merupakan pengguna.  Sehubungan itu, kami juga telah diperkenalkan mengenai maksud herbivor, karnivor dan omnivor bagi mengkategorikan cara pemakanan haiwan.  Herbivor adalah merupakan haiwan yang makan tumbuhan sahaja seperti belalang.  Manakala karnivor adalah haiwan yang makan daging sahaja seperti harimau, buaya dan singa.  Bagi omnivor pula adalah haiwan yang makan kedua - dua sekali iaitu haiwan dan tumbuhan seperti ayam yang makan cacing dan padi.  Manusia pula dikategorikan dalam cara pemakanan omnivor dan manusia tidak mampu menghasilkan makanan secara semulajadi (manusia adalah pengguna).  Selepas memahami dengan sebaiknya mengenai rantaian makanan, kami telah mempelajari mengenai siratan makanan. Siratan makanan secara mudahnya bermaksud gabungan daripada rantaian makanan.  Bermula dari pengeluar hingga ke pengguna yang berlainan dan saling berkaitan diwakili dengan anak panah.



Keseluruhannya, hanya tiga unit utama sahaja yang kami pelajari semasa Tahun 5 ini.




Catatan:     
Sila layari laman web berikut bagi mendapatkan info yang bagus juga.
http://sainstahun5.wordpress.com/

Regards, Mr Nick

No comments:

Post a Comment